Proloog
We zijn dit toneel gaan kijken in het cultureelcentrum
“De Markthallen” in Herk-de-Stad. Achteraf was er een bespreking met Marc
Henderickx.
Vragen
Is er een verschil tussen de armoede van Yassim en
Chelsea?
Wie zijn de mensen achter de personages Yassim en
Chelsea?
Op welke manier kunnen wij ook in armoede raken?
Kunnen wij zelf iets doen tegen armoede?
Het verhaal over…
armoede en sociale uitsluiting.
Er is een talentenjacht op de televisie. “Heb je ze wel
alle vijf?” wordt gepresenteerd door Sean Dhondt. Hij speelt een virtuele rol
en verschijnt enkel op de schermen die boven het scene hangen.
Chelsea is pas verhuisd en zoekt wat verstrooiing in
jeugdwerking De Klok. Daar kunnen jongeren terecht met hun vragen en problemen
maar er wordt evengoed gelachen, gewerkt en gebabbeld. Yassim komt zonder
bellen binnen en betrapt Chelsea al zingend. Hij speelt voetbal en zit graag in
de keuken. Het klikt bijna onmiddellijk tussen de twee jongeren. Yassim vindt
dat ze met gemak elke zangwedstrijd kan winnen. Ze zitten samen op het
atheneum. De bloedmooie Phaedra daagt haar uit voor het free podium op het
school. Phaedra is van goede afkomst en heeft op alle vlakken ondersteuning, ze
komt niets te kort. Op de finale staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Chelsea wint
de zangwedstrijd. Phaedra is stik jaloers maar jent Chelsea dat ze “maar” een
schoolwedstrijd heeft gewonnen. Phaedra heeft meegedaan met de preselecties van
“Heb je ze wel alle vijf” en zit in de wedstrijd. Yassim port haar aan om ook
mee te doen aan de selectieprocedure. Als generatiearme die voor haar mama én
haar broertjes moet zorgen vindt Chelsea dat ze geen kans maakt. Yassim’s papa
was slachtoffer van een faillissement en behoort tot de “nieuwe armen”. Yassim
is nu aan het bijklussen om de put van zijn papa te helpen dichten. Hij droomt
ervan om kok te worden in een “sjiek” restaurant. Als optimist plukt hij de dag
en maakt er het beste van.
De realiteit
achter het verhaal
Hoe meet je armoede? Wanneer kan je zeggen dat iemand arm
is? Binnen het Europese beleid zijn er drie indicatoren waarop mensen het
risico lopen armoede of sociale uitsluiting.
1 armoede op basis van inkomen
2 ernstige materiële tekortkomingen van basisbehoeften
3 huishoudens met zeer lage werkintensiteit
In België wil dat zeggen dat 1/7 inwoners kans heeft om
in armoede te raken door een gebrek aan inkomen of door te lage
werkintensiteit. 1/20 Belgen heeft een
tekort om te voldoen aan zijn basisbehoeften. In 2011 gaven 930 000 personen
toe dat ze het heel moeilijk hadden om de eindjes aan elkaar te knopen.
Betalingsproblemen en schuldoverlast vormen vaak een belangrijk probleem voor
mensen met een laag inkomen. Armoede uit zich niet alleen op financieel vlak
maar gaat veelal gepaard met uitsluiting en achterstelling op heel wat andere
domeinen. Er wordt achtereenvolgens ingegaan op de bestaande achterstelling op
het vlak van tewerkstelling, huisvesting, gezondheid, onderwijs en
maatschappelijke participatie. Ook opleiding speelt een cruciale rol in de
strijd tegen armoede. Achterstelling van maatschappelijke integratie en
participatie spelen ook in de kaart van armoede. Het is dus belangrijk om deel
te nemen aan cultuur, sport en het verenigingsleven.
Er is wel degelijk een verschil in armoede van beide
toneelspelers. Chelsea is een “generatie arme”. Ze is al haar hele leven arm
geweest. Ook haar mama heeft haar leven in armoede doorgebracht. Ze is ziek,
heeft geen werk en kan haar kinderen niet opvoeden en voldoen aan de
basisbehoeften. Chelsea heeft ook weinig vrienden, draagt altijd dezelfde
kledij, kan amper vervoer betalen enzoverder. Doordat ze in die situatie zit
heeft ze geen zelfvertrouwen. Ze plant niet vooruit want dat heeft toch geen
zin. Ze voelt haar nutteloos, angstig, ongelukkig en heeft geen doel in haar
leven. Ze ziet geen opties of
vluchtwegen uit haar uitzichtloze situatie. Haar negatief zelfbeeld zorgt
ervoor dat ze niet uit de situatie kan raken zonder externe hulp. Gelukkig is
de prins op het witte paard niet ver weg. Yassim leeft ook in armoede als
“nieuwe arme” maar hij heeft wel al betere tijden gekend. Dit is het grote
verschil tussen de twee lovebirds. Yassim plukt de dag en heeft “hoop” op
beterschap. Hij ziet ook de schulden dalen bij zijn papa. Dit geeft hem terug
kansen om dingen te bereiken in het leven. Hij heeft een veel beter zelfbeeld
dan Chelsea. Hij moet en zal zijn droom van kok waarmaken. Yassim heeft meer
vrienden dan zij, zijn sociaal vangnet en maatschappelijke participatie is
groter. Met zijn voetbal als hobby neemt hij deel aan het verenigingsleven.
Chelsea heeft daar geen tijd voor, ze moet passen op haar broertjes en zorgen
voor haar mama. In de school heeft ze dan problemen met leerstof en
leerkrachten door haar leerstoornissen. Naar schuldigen voor hun situatie
zoeken is moeilijk. Je kan altijd verwijten maken naar de maatschappij of
jezelf de schuld te geven. Het brengt geen zoden aan de dijk. Als individu
kunnen we enkel maar één concreet ding doen en dat is géén mensen uitsluiten.
Mensen zoals Chelsea hebben ons en de maatschappij nodig om uit de miserie te
raken. Yassim heeft haar die kansen gegeven, samen komen ze er langzaam uit.
De schrijvers
Het verhaal speelt zich af in de huidige tijd, wat goed
aanleunt bij de leefwereld van de jongeren. Het boek is geschreven in de
hij-vorm wat het verhaal interessanter maakt. Dat er achteraan in het boek nog
een aantal recepten van het jeugdcentrum staan vind ik een toffe insteek.
Marc Henderickx
Op zijn zestiende is Marc al in de pen gekropen. Wat hem
zo uniek maakt is zijn eigenzinnige onderwerpkeuze en benadering. Hij slaagt er
in om zijn werken internationaal te verkopen. Meneer Hendrickx staat borg voor
een kwalitatief bijzonder hoogstaande productie. Hij schrijft niet alleen
boeken maar maakt ook theaterstukken en geeft lezingen.
Dirk Dobbeleers
Als onderwijzer heeft hij last van de toneelmicrobe. Hij
is acteur bij het toneelgezelschap “Het Gulle Masker” uit Ekeren. Als professor
Sanders speelde hij mee in de musical “Kuifje en de Zonnetempel”.
Op het schoolfeest van de Sint-Chatharina uit Stabroek
werd gevraagd om de activiteit te verzorgen. Samen met enkele collega’s
brachten ze “Krentenkoek met krieken”. Het werd een succes en het smaakte naar
meer. Vlijtig zocht hij naar nieuwe stukken maar vond niet echt iets wat hem
aanstond. In juni 1986 schreef hij “De nar van de koning”. Zijn eerste boek was
een feit. In 2001 leerde hij Marc Henderickx kennen. Ze besloten hun krachten
te bundelen en kozen voor de unieke combinatie jeugdboek/jeugdtheaterstuk.
Cast
Chelsea,(Jolijn
Antonissen)
Jolijn Antonissen is een freelance actrice gekend uit
Galaxy park (2011) en de kotmadam (1991).
Ze studeerde af aan het Conservatorium Antwerpen.
Yassim, (Gregory
Van Damme)
Als vlaamse artiest is hij vooral bekend voor zijn rol in
Amika als Gringo Van Den Broecke. Hij studeerde woordkunst en drama aan de
kunsthumaniora in Brussel.
Phaedra Poppé,
(Daphne Paelinck)
De 26 jarige Belgische actrice en zangeres, studeerde
Musical aan het conservatorium te Brussel. Ze speelde in tal van musicals zoals
Les Miserables, Assepoester, Peter Pan, Kuifje… De bekendste rol op televisie
was Maud Wijffels in De Elfenheuvel op Ketnet.
Epiloog
Als onderwerp is armoede en uitsluiting/pesten een zeer
gepaste insteek. De kans is groot dat er in de klas kinderen zitten die bijna
of in dezelfde situatie zitten als Chelsea of Yassim. Het kan een opening zijn
om te praten over deze problematiek. Dit is niet een ver-van-ons-bed-probleem.
Armoede en
uitsluiting zullen weldra weer opduiken als het begint te vriezen en de
daklozen onderkomen zoeken. Zoals elk jaar zullen er dan mensen op
straat "mogen" overnachten. We staan amper stil bij het feit dat we zelf iets zouden kunnen veranderen voor
deze leerlingen. Het is makkelijker om ze met de vinger te wijzen. Nog erger
wordt het als ze uitgesloten of gepest worden. Waar we niet mee omgaan, hebben
we geen last van. We mogen er toch van uitgaan dat ze niet kiezen om in die
situatie te verkeren. Dikwijls worden die omstandigheden de kop in gedrukt met
nietszeggende opmerkingen als “ze heeft toch een dure gsm”, “de ouders zijn te
lui om te werken”… Met dit thema kunnen we een andere kijk geven.
Actualiteit
http://www.demorgen.be/binnenland/homans-1-euro-maaltijden-over-heel-vlaanderen-a2161111/
http://www.demorgen.be/buitenland/kloof-tussen-rijk-en-arm-nog-nooit-zo-groot-in-dertig-jaar-a2145832/
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/12/08/homans-afwezig-bij-presentatie-jaarboek-armoede-en-uitsluiting
PAV
Moeilijk onderwerp. Maar moeilijk gaat ook. Met deze mooie voorstelling kan je in de klas misschien wel interessante paden betreden. Het kan best zijn dat in een klas van enkele minder bedeelde leerlingen zitten. Die ook in die situatie verkeren. De boodschap van Marc om deze leerlingen NIET uit te sluiten, is volgens mij de trigger om dit thema wel te behandelen. Misschien krijgen we leerlingen die toch eens uit hun schulp komen of een sprankeltje hoop zien. Of kijken we anders naar leerlingen. Armoede kies je niet, dat overkomt je.
Bronnen
http://segijn.edicypages.com/toneelwoordenboek
https://www.youtube.com/watch?v=cDl_mJ3MsMo
http://www.vlaams-netwerk-armoede.be/nieuws/heb-jij-ze-wel-alle-vijf--multimediaproject-rond-jongerenarmoede
http://www.pluizer.be/kinderboeken-jeugdboeken/heb-jij-ze-wel-alle-vijf
https://be.linkedin.com/pub/jolijn-antonissen/68/835/318
http://www.keynet.be/nl/be/beroepengids/?q=profile/40948
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daphne_Paelinck
https://www.facebook.com/Daphne.M.Paelinck
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregory_Van_Damme
https://www.facebook.com/gregory.damme
http://www.etaproducties.be/new/makersenspelers/
http://www.klasse.be/ouders/21882/mijn-kinderen-moeten-uit-de-armoede-ontsnappen-3/#
http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/Cijfers/Pages/Excel.aspx
http://www4.vlaanderen.be/sites/svr/cijfers/Exceltabellen/welzijn/armoede/2013-04-16-armoedemonitor2013.pdf
http://www.keynet.be/nl/be/beroepengids/?q=profile/40948
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daphne_Paelinck
https://www.facebook.com/Daphne.M.Paelinck
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregory_Van_Damme
https://www.facebook.com/gregory.damme
http://www.etaproducties.be/new/makersenspelers/
http://www.klasse.be/ouders/21882/mijn-kinderen-moeten-uit-de-armoede-ontsnappen-3/#
http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/Cijfers/Pages/Excel.aspx
http://www4.vlaanderen.be/sites/svr/cijfers/Exceltabellen/welzijn/armoede/2013-04-16-armoedemonitor2013.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten